Araştırmanın Ayrıntıları:Çalışma Australian Occupational Therapy Journal dergisinde yayımlandı. Çalışmayı yürütenler, La Trobe Üniversitesi’nden Deanna L. Tepper, Tiffani J. Howell ve Pauleen C. Bennett’tir. Katılımcılar: 5-13 yaş arası, ortalaması ~9.4 olan 207 çocuk ve onların ebeveynleri ya da bakım verenleri. Yöntem: Ev işleri katılımı ve yürütücü işlevlerle ilgili ölçümler, ebeveyn raporuna dayanan anketler aracılığıyla alındı. Yaş, cinsiyet ve engellilik durumu gibi değişkenler kontrol edildi. ---Bulgular:Kişisel bakım işleri (örneğin çocuğun kendi kendine bir şey hazırlaması) ve aileye ait bakım işleri (başkası için yemek yapmak gibi) çocukların çalışma belleği (working memory) ve dürtü kontrolü / engelleme becerileri (inhibition) üzerinde anlamlı pozitif etkiler gösterdi.
Buna karşın evcil hayvan bakımıyla ilgili işler bu çalışmada benzer şekilde yürütücü işlev gelişimini tahmin edici düzeyde etkilemedi. Etki, yaş, cinsiyet veya çocuğun engellilik durumu gibi etkenlerden bağımsız olarak gözlemlendi. ---Yorum ve Uygulamalar:Bu çalışmanın sonuçları, çocukların gelişim süreçlerinde ev düzeni ve sorumluluk paylaşımının önemine dair güçlü bir işaret sunuyor. Özellikle ebeveynlerin ve eğitimcilerin şu noktalara dikkat etmesi öneriliyor:Çocuğa yaşına uygun ev işleri vermek, onları yönlendirmek ve desteklemek; bu durum çocukların yürütücü işlevlerini geliştirmesinde önemli olabilir.Ev içi sorumlulukların parçalayarak ve adım adım verilmesi; çocuklara net talimatlar sunulması ve görevler arasında geçiş yeteneğinin desteklenmesi fayda sağlayabilir.Sadece ev işleri değil, yemek hazırlama, masa kurma gibi çok adımlı görevleryürütücü işlevleri daha fazla tetikleyebilir. ---Sınırlılıklar & Gelecek Araştırmalar:Araştırma, ilişkisel (correlational) bir yapıya sahip; yani ev işlerine katılanların yürütücü işlevleri iyi çünkü işleri yapıyor olabilir; ya da yürütücü işlevleri daha iyi olduğu için ev işlerine daha fazla dahil oluyor olabilir. Sebep-sonuç ilişkisi bu çalışmayla kesin biçimde kurulmamış. Gelecekte yapılacak çalışmalar, ev işlerinin sıklığı, zorluğu, çocuğun motivasyonu gibi faktörlerin yürütücü işlev gelişimine nasıl katkı sağladığını deneysel tasarımlarla inceleyebilir. Ayrıca farklı kültürler ve sosyoekonomik durumlar arasında benzerlik ve farklar araştırılmalı.
Buna karşın evcil hayvan bakımıyla ilgili işler bu çalışmada benzer şekilde yürütücü işlev gelişimini tahmin edici düzeyde etkilemedi. Etki, yaş, cinsiyet veya çocuğun engellilik durumu gibi etkenlerden bağımsız olarak gözlemlendi. ---Yorum ve Uygulamalar:Bu çalışmanın sonuçları, çocukların gelişim süreçlerinde ev düzeni ve sorumluluk paylaşımının önemine dair güçlü bir işaret sunuyor. Özellikle ebeveynlerin ve eğitimcilerin şu noktalara dikkat etmesi öneriliyor:Çocuğa yaşına uygun ev işleri vermek, onları yönlendirmek ve desteklemek; bu durum çocukların yürütücü işlevlerini geliştirmesinde önemli olabilir.Ev içi sorumlulukların parçalayarak ve adım adım verilmesi; çocuklara net talimatlar sunulması ve görevler arasında geçiş yeteneğinin desteklenmesi fayda sağlayabilir.Sadece ev işleri değil, yemek hazırlama, masa kurma gibi çok adımlı görevleryürütücü işlevleri daha fazla tetikleyebilir. ---Sınırlılıklar & Gelecek Araştırmalar:Araştırma, ilişkisel (correlational) bir yapıya sahip; yani ev işlerine katılanların yürütücü işlevleri iyi çünkü işleri yapıyor olabilir; ya da yürütücü işlevleri daha iyi olduğu için ev işlerine daha fazla dahil oluyor olabilir. Sebep-sonuç ilişkisi bu çalışmayla kesin biçimde kurulmamış. Gelecekte yapılacak çalışmalar, ev işlerinin sıklığı, zorluğu, çocuğun motivasyonu gibi faktörlerin yürütücü işlev gelişimine nasıl katkı sağladığını deneysel tasarımlarla inceleyebilir. Ayrıca farklı kültürler ve sosyoekonomik durumlar arasında benzerlik ve farklar araştırılmalı.









