Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) üyesi işletmelerin mart ayı cirosu, bir önceki aya göre ortalama yüzde 30 arttı. Ciro artışına karşın adet olarak pandemi öncesine henüz dönülmediğini belirten BMD Başkanı Sinan Öncel, "Cirolardaki artışın iki temel nedeni var. Birincisi, maliyetlere bağlı olarak fiyatlar artıyor. İkincisi ise turist alışverişi" dedi.Bünyesinde 454 marka bulunduran BMD'nin üyeleri arasında yaptığı ankete göre; mart ayında cirolar, şubata göre ortalama yüzde 30 artış gösterdi. BMD Başkanı Sinan Öncel, işletmelerin ciro endeksindeki artışı şöyle değerlendirdi:“FİYAT ARTIŞI VE TURİSTE SATIŞ CİROYU YÜKSELTTİ: Mart ayı ile birlikte pandemide iki yılı geride bıraktık. Cirolardaki artışa rağmen markaların adet satışlarında henüz pandemi öncesindeki rakamlara ulaşamadı. Cirolardaki artışın iki temel nedeni var. Birincisi, maliyetlere bağlı olarak fiyatlar artıyor. İkincisi ise turist alışverişi. TL değer kaybettiği için Türkiye’de fiyatlar yabancılar açısından çok cazip. Mart ayının sonuçlarını henüz bilmiyoruz ama ilk iki ayda ülkemizi ziyaret eden turist sayı, geçen yıla göre yüzde 169 artarak 2 milyon 823 bine ulaştı. Gözlemlerimiz ve turistlerin ziyaret ettiği mağazalarda elde edilen cirolar, martta da yabancıların yoğun alışveriş yaptığını gösteriyor.MARKALAR PİYASA KOŞULLARI NEDENİYLE MALİYETLERİ FİYATLARA YANSITAMIYOR: Diğer taraftan son üç ayda tüketici fiyatları, kümülatif olarak yüzde 23 arttı. Ancak hazır giyim ve ayakkabı kategorileri başta olmak üzere markalar, piyasa koşulları nedeniyle maliyetleri fiyatlara yansıtamıyor. Mart ayı itibarı ile Üretici Fiyatı Endeksi (ÜFE) ve Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) arasındaki fark yüzde 53,8’e ulaşmış bulunuyor. Bu durum, bir yandan kârsızlığı getirirken diğer taraftan önümüzdeki aylar için fiyat artışı riskini barındırıyor. Tablo, özellikle sabit ve dar gelirli yerli tüketicinin alım gücünün önümüzdeki aylarda zayıflayacağı anlamına geliyor. Dolayısı ile bu yıl markalarımız açısından turist alışverişi hayati önem taşıyor. Son yıllarda Türkiye’de kartlı harcamalarda yabancıların payı yüzde 8 düzeyindeydi. Bu yıl oranın yüzde 10’un üzerine çıkabileceğini öngörüyoruz.ÇALIŞANLARA YAPILAN GIDA YARDIMLARI VERGİDEN MUAF TUTULMALI: Markalar, bir yandan maliyetleri fiyatlara yansıtmamak için kârlarından fedakârlık ederken diğer taraftan da çalışanların özellikle gıdaya erişimlerini kolaylaştırmak için çözüm yolları arıyor. Personel, haklı olarak yemek ücretlerinin azlığından şikâyet ediyor. Günlük yemek ücretinin halen 36,72 TL’lik bölümü vergiden muaf tutuluyor. Bu tutarın en az 60 TL’ye çıkarılması hem çalışanlarımızı hem de firmalarımızı rahatlatacak. Ayrıca yıl içinde firmaların personele yaptığı gıda desteklerinin de vergiden muaf tutulması gerektiğini düşünüyoruz.”
ANKA